Έχετε ακούσει τον Απόστολο Πρεδάρη; Τρία σπάνια ηχητικά ντοκουμέντα

Έχετε ακούσει τον Απόστολο Πρεδάρη; Τρία σπάνια ηχητικά ντοκουμέντα

*του Αντώνη Παπαϊωάννου

Έχετε ακούσει ίσως για τον Απόστολο Πρεδάρη, έναν από τους μεγάλους λυρικούς καλλιτέχνες που έχει συνδέσει το όνομά του με τη γενέτειρά του, το Κιάτο.
Έχετε ακούσει όμως τον Απόστολο Πρεδάρη να τραγουδά; Θα ήταν δύσκολο με δεδομένο ότι διέπρεψε στο μελόδραμα από το 1920 μέχρι το 1936 περίπου, χωρίς όμως να έχει μεγάλη συμμετοχή στη δισκογραφία.
Ίσως κάποιοι παλιοί να τον θυμούνται και να τον έχουν ακούσει δια ζώσης να ψέλνει στην εκκλησιαστική χορωδία του Αγίου Παύλου Κορίνθου, ή σε κάποια παρέα με τους φίλους του στο Κιάτο, όπου έζησε τα τελευταία χρόνια της ζωής του, μέχρι το 1956 που απεβίωσε
Γεννήθηκε το 1895 στο Κιάτο, σπούδασε στο Ωδείο Αθηνών και διέπρεψε ως βαρύτονος, είτε σε διάφορες συναυλίες με κλασσικά τραγούδια, είτε συμμετέχοντας σε παραστάσεις όπερας σε ρόλους, όπως του Ριγολέττου και του Φίγκαρο.
Ήταν βασικό στέλεχος του Γ΄ Μελοδράματος που ίδρυσε ο Διονύσιος Λαυράγκας Το δυναµικό του θιάσου αποτελούσαν οι υψίφωνοι Άρτεµις Κυπαρίσση, Μαρίκα Γιαννάκου, Φανή Οικονοµάκου, Βλαστού, Ζαφειρίου, ο βαρύτονος Απόστολος Πρέδαρης, και οι βαθύφωνοι Γεώργιος Μουλάς και Ιωάννης Μαρσέλος.
Σύμφωνα με τις εφημερίδες της εποχής, το «…το Μελόδραµα αυτό αποτελεί ένα αρµονικό σύνολο, µε αξιοπρεπεστάτη εµφάνιση», ενώ για τους συντελεστές γνωρίζουμε ότι «…είναι φωναί που µπορούν να σταθούν επί της σκηνής µεγαλυτέρων θεάτρων και ν’ αποσπάσουν την επιδοκιµασίαν και των σοβαροτέρων κριτικών.
Ο θίασος έδωσε παραστάσεις σε Αθήνα, Σύρο Κεφαλονιά.
Το 1931 το δυναµικό του θιάσου αποτελούσαν η υψίφωνος Ζωσώ Ανδριτσοπούλου, η µεσόφωνος Σωσώ Κανδύλη, οι τενόροι Αντώνης ∆ελένδας, Μπακέας, οι βαρύτονοι Απόστολος Πρεδάρης, Πέτρος Τσούµπρης, Κ. Μπονάτης, και οι βαθύφωνοι Μιχάλης Βλαχόπουλος, Εµµανουήλ Μολότσος.
Το ρεπερτόριο που παρουσίαζαν ήταν όπερες όπως Manon, La bohème, L’amico Fritz, Rigoletto, La traviata, Il barbiere di Siviglia, Faust. κ.ά.
Σε μια από τις τελευταίες περιοδείες του Θιάσου υπό τη διεύθυνση του Διονυσίου Λαυράγκα, στην Κεφαλονιά με την όπερα La bohème, το 1935, βλέπουμε και πάλι τη συμμετοχή του Πρεδάρη, αφού τη σύνθεση του θιάσου αποτελούσαν οι σοπράνο Μιρέϊ Φλερύ, Νέλλυ Μελάτση, οι µεσόφωνοι Μαρίκα Ξανθάκη, Άννα Λουκάσεβιτς, Β. Βαρίνα, οι τενόροι Κυριάκος Τσάκος και Νίκος Γλυνός, οι βαρύτονοι Ευάγγελος Βακόντιος, Απόστολος Πρεδάρης και Μενέλαος Βαφειάδης, οι µπάσσοι Γεώργιος Μουλάς, Κλέων Ζαχαρόπουλος, Θ. Αγγελόπουλος.
Όλη τη δεκαετία του 1920 αν ανατρέξει κανείς στις εφημερίδες των Αθηνών θα βρει αδιάλειπτη την παρουσία του Απόστολου Πρεδάρη σε όλα τα μεγάλα θέατρα.

Ο Απόστολος Πρεδάρης γίνεται γνωστός και στο εξωτερικό όταν μεταβαίνει το 1921 στην Ιταλία και τραγουδά στην περίφημη «Σκάλα του Μιλάνου».
Δεν γνωρίζω αν κληροδότησε στους κληρονόμους του κάποιο αρχείο με ηχογραφημένα έργα ή οποιοδήποτε άλλο υλικό που θα ήταν πολύτιμο για όποιον ασχολείται με την ιστορία του μελοδράματος στην Ελλάδα. Θα ήταν ίσως μια καλή ευκαιρία για τον Δήμο να προκαλέσει μια πτυχιακή ή διδακτορική εργασία ανάμεσα στους φοιτητές των μουσικών και θεατρολογικών πανεπιστημιακών σχολών.
Προσπάθησα να βρω κάποιο ηχογραφημένο ντοκουμέντο με τη φωνή του Απόστολου Πρεδάρη. Σε μια πρώτη αναζήτηση φάνηκε να είναι αδύνατο.
Ευτυχώς όμως με διέψευσε το μουσικό Αρχείο Κουνάδη, αποδεικνύοντας πόσο σημαντικό είναι για τον πολιτισμό μας το συλλεκτικό μεράκι κάποιων ανθρώπων, όπως ο Παναγιώτης Κουνάδης
Έτσι, μπορώ να σας παρουσιάσω τρία σπάνια ηχητικά ντοκουμέντα με τη φωνή του Απόστολου Πρεδάρη.

Ακούστε «Το Ρηνάκι » , που αποτελεί μια χαρακτηριστική μεταφορά του γνωστού δημοτικού τραγουδιού στο αισθητικό περιβάλλον της λόγιας (κλασικής) μουσικής.

Το δεύτερο ηχητικό ντοκουμέντο έχει να κάνει με το τραγούδι « Ξέρω ν’ αγαπάω » , που σύμφωνα με την παρτιτούρα προέρχεται από την οπερέτα του Θεόφραστου Σακελλαρίδη “Ο κύριος Σεραφείμ”, η οποία πρωτοπαρουσιάστηκε από τον θίασο Ροζαλίας Νίκα το 1925 .

Και κλείνουμε αυτή την αναφορά στον διάσημο Κιατιώτη βαρύτονο του μελοδράματος με το «Τσοπανάκος ήμουνα » όπως το διασκεύασε ο δεξιοτέχνης του μαντολίνου και της κιθάρας Τάκης Μαρίνος.

Google+ Linkedin