“Η ατομική ανευθυνότητα” γράφει ο Γιάννης Ορδουλίδης

“Γιατί τους ενοχλεί τόσο η επίκληση της ατομικής ευθύνης “.

Λόγια του δημοσιογράφου και λογοτέχνη Τάκη θεοδωρόπουλου σε άρθρο του στην Καθημερινή στις 20 Απρίλη. Φιλελές, γνήσιος απόγονος της Margaret Thatcher, η οποία με την αξεπέραστη και εξοχή φράση της: «δεν υπάρχει κοινωνία παρά μονό σαν άτομα», έκφρασε την ουσία του νεοφιλελευθερισμού.

Επομένως υπάρχει μονό ατομική ευθύνη, δεν υπάρχει η ελληνική κοινωνία ,η οποία στην τωρινή της κατάσταση είναι de facto προτεκτοράτο της Γερμανίας.

Κάποιος θα μπορούσε να απαντήσει, γιατί σε ενοχλεί τόσο πολύ η αναφορά της συλλογικής και κρατικής ευθύνης

Στον νεοφιλελευθερισμό, η ατομική ευθύνη χρησιμοποιείται ως ιδεολογία της ΕΥΘΥΝΗΣ και σαν τεχνολογία της επιτήρησης. Πρόκειται για μια υβριδική διαδικασία που «αναγνωρίζει» και επιβάλλει μονομερώς την «ατομική ευθύνη» και τιμωρεί την «ανευθυνότητα» με το πρόσχημα της «δημόσιας υγείας»

Η αντιπαράθεση των εννοιών ,ατομικής και συλλογικής ευθύνης κυριαρχούν στο δυτικό μηντιακό στερέωμα.

Οι πολιτικοί της Δύσης , με την συμμετοχή των δημοσιογράφων επικαλούνται την ατομική ευθύνη ,λες και είναι το μόνο πεδίο υποχρεώσεων και αρμοδιοτήτων τους

Σίγουρα υφίσταται η ατομική ευθύνη και ως πράξη και ως λογοδοσία για κάθε ενέργεια. Η ατομική ευθύνη όμως δεν είναι μια νέα εφεύρεση των πολιτικών ή κοινωνικών επιστημών.

Ιστορικά στις πρωτόγονες κοινωνίες και αργότερα στις κοινότητες, η ατομική ευθύνη των μελών είχε τον χαρακτήρα της συνευθύνης. Η συνευθύνη ήταν κυρίαρχη στις σχέσεις των ανθρώπων και ήταν απαραίτητο στοιχείο για την επιβίωση τους.

Η έννοια της συνευθύνης είναι πολύπλοκη, κληροδότησε αρκετά στοιχεία στην νεωτερική αποχή όπως η έννοια της ατομικής ευθύνης, τα ατομικά δικαιώματα και καθορίστηκαν οι νέες σχέσεις των ανθρώπων

Άσχετα με τον κοινωνικό σχηματισμό ,πλέον σαν κοινωνία επανακαθοριζόμαστε με βάση τον συνάνθρωπο ,δηλαδή οι πράξεις των άλλων είναι που φορτίζουν ηθικά και τις δικές μας πράξεις και αναδιαμορφώνουν τις δικές μας ευθύνες

Στον θεσμό του κράτους ,η ατομική ευθύνη ενσωματώθηκε στους νόμους. Επομένως η επίκληση της από τους πολιτικούς είναι άκαιρη . Από την στιγμή που η ευθύνη αποφασίζεται από το κράτος παύει να έχει τον χαρακτήρα της ατομικής ευθύνης.

Γιατί ένας πολίτικος εμμονικά επικαλείται την ατομική ευθύνη; Για τον προφαντή λόγο: μετακύλιση των ευθυνών στο άτομο.

Τι σημαίνει όμως ατομική ευθύνη για την δημόσια υγεία; Έχουν οι πολιτικοί μας ατομική ευθύνη για την κατάσταση του δημόσιου τομέα της υγείας.

Ο πρωθυπουργός Μητσοτάκης στις 11/3/2020 με φόντο την Ακρόπολη και με ύφος πατερούλη δήλωσε: Κανένα μέτρο δεν μπορεί να αντικαταστήσει την ατομική ευθύνη

Στα απείθαρχα και ανεύθυνα άτομα το φταίξιμο αν του τύχει η στραβή στη βάρδια του. Εξ άλλου η κυβέρνηση του είναι το αποτέλεσμα της τραγωδίας στο Μάτι.

Ο Μητσοτάκης πέρα από την ατομική του ευθύνη, έχει και πολιτική ευθύνη για την κατάσταση της δημόσιας υγείας .

Οι πράξεις του ως Υπουργός Εσωτερικών της Κυβέρνησης Σαμαρά:

-Το 2013 απέλυσε 1500 γιατρούς από το Δημόσιο Σύστημα Υγείας

Ως Πρωθυπουργός :

-Το 2020 δεν ανανέωσε την σύμβαση των γιατρών , και δεν νομιμοποιεί 700 γιατρούς που η σύμβαση τους έληξε στις 30/9 Η δικαιολογία ήταν ότι ξοδεύουμε παρά πολλά λεφτά για την υγεία

-Το 2020 μέσα στην πανδημία ,ζητά πρόσληψη 200 γιατρών .Η προθεσμία έληξε ,ούτε 1 αίτηση γιατρού

Η ευθύνη του Μητσοτάκη ,ως υπουργού και Πρωθυπουργού της τωρινής κυβέρνησης τον καθιστά συμμέτοχο στην τραγωδία της πανδημίας .Οι ενέργειες του ,άφησαν το δημόσιο σύστημα υγείας γυμνό ,απροετοίμαστο και αναποτελεσματικό

Χρονικά, εάν βρισκόμασταν σε τουριστική περίοδο ,με εκατομμύρια ατόμων από ευρωπαϊκές χώρες ,θα θρηνούσαμε χιλιάδες θύματα του κορονοϊού και δεν θα χρειαζόμασταν τον άγιο Τσιόρδα της επικοινωνίας

Ο Γεωργιάδης ,υπουργός Υγείας του Σαμαρά, και αντιπρόεδρος της ΝΔ:

-έκλεισε το Νοσοκομείο Λοιμωδών, της Αγίας Ελένης, το Γενικό Νοσοκομείο Πατησίων, την Πολυκλινική Αθηνών, το Αμαλία Φλέμινγκ και το Ινστιτούτο Νοσημάτων Θώρακος. Απέλυσε 1500 γιατρούς και νοσοκόμους

Με ανείπωτη χαρά στο κανάλι του ΣΚΑΙ στις 13/10/13 δήλωσε:

«Αν υπάρχουν απολύσεις γιατρών στον ΕΟΠΥ σας παρακαλώ δεν θέλω αυτό να το χρεωθεί η Τρόικα .Δεν θέλω να μου παίρνει την δόξα το Τόμσεν για τα ΑΥΤΟΝΟΗΤΑ, οι αποφάσεις είναι όλες δικές μου»

Ίντα λες ρε κοπέλι, κουζουλό είσαι;

Η ευθύνη των μνημονιακών κυβερνήσεων στην διάλυση της δημόσιας υγείας είναι ξεκάθαρη. Ακολούθησαν κατά γράμμα την επιταγή των Βρυξελλών να σταματήσουν την χρηματοδότηση των συστημάτων δημόσιας υγείας και να επιδιώξουν την ιδιωτικοποίηση τους

Την πολιτική αυτή την πλήρωσε ακριβά, η Ιταλία και η Ισπανία

Αποδεχόμαστε παράλογες καταστάσεις χωρίς τα προσχήματα γιατί είναι έκτακτη ανάγκη ,βρισκόμαστε σε πόλεμο ,το πρώτο θύμα στον πόλεμο είναι η αλήθεια.

Το άτομο διαχειρίζεται καταστάσεις που είναι δύσκολες και περίπλοκες

Εσκεμμένη σύγχυση μεταξύ ενοχής και ευθύνης .Η ευθύνη δεν μπορεί να είναι ανώνυμη ,η ενοχή όμως είναι όλη δική μας .Η διαχείριση και των δυο είναι το όνειρο κάθε γραφειοκράτη

Η κεντρική εξουσία πάντα κερδίζει, γιατί δεν υπάρχει άλλη εναλλακτική δομή εξουσίας που να λέει κάτι άλλο. Δεν υπάρχει αντίπαλη αφήγηση

Τα περισσότερα μετρά για τον κορονοϊό είναι αντί-επιστημονικά ,επειδή έχουμε «πόλεμο» με τον «αόρατο εχθρό» ,πρέπει να αντιμετωπίσουμε την ασύμμετρη απειλή ,καταπατώντας τα ατομικά δικαιώματα των εργαζομένων και την αστική δημοκρατία

Το κράτος επιβάλλει από τα πάνω, τι είναι επιτρεπτό και τι όχι.

Το πεδίο άσκησης πολιτικής δεν είναι το δημόσιο σύστημα υγείες αλλά τη συμπεριφορά των ανθρώπων και το κράτος που έχει καθορίσει ποια επαφή επιτρέπεται και ποια όχι .Γι αυτό κλείνουν χώρους μαζικής συνάθροισης ,αλλά κρατούσαν ανοιχτά τα εργοστάσια.

Ιδανικές συνθήκες για μια κυβέρνηση .Όπως δήλωνε ο Αγκαμπεν , οι κυβερνήσεις δεν θέλουν καταστάσεις ομαλότητας ,αλλά καταστάσεις εξαίρεσης τις οποίες θα διαχειρίζονται

Ζούμε τώρα την κατάλυση της δημοκρατικής κοινωνίας, με ορούς του δημόσιου λόγου και του δημόσιου χώρου

Ο κορονοϊός είναι η δικαιολόγηση ,που θα χρησιμοποιηθεί πολύ σύντομα ,στα χρόνια της ακραίας φτώχειας που θα αντιμετωπίσουμε

Ορδουλίδης Ιωάννης
Πολιτική Οικονομία
Πιθάρι – Νάουσα

Google+ Linkedin

Αφήστε μια απάντηση

Η ηλ. διεύθυνση σας δεν δημοσιεύεται.

*
*
*