ΕΦΕΤ: «Τρώγοντας με ασφάλεια στο σπίτι»
Mε αφορμή το γεγονός ότι μεγάλος αριθμός τροφιμογενών λοιμώξεων έχει διεθνώς καταγραφεί ως αποτέλεσμα ακατάλληλου χειρισμού τροφίμων στο σπίτι , ο ΕΦΕΤ δημιούργησε το εγχειρίδιο «Τρώγοντας με ασφάλεια στο σπίτι» το οποίο είναι διαθέσιμο από την ιστοσελίδα του φορέα www.efet.gr.
Για να απαντηθούν οι ερωτήσεις, ομαδοποιήθηκαν ακολουθώντας τα παρακάτω πέντε «κλειδιά» ορθής υγιεινής πρακτικής και ασφάλειας τροφίμων, σύμφωνα με τις συστάσεις του Παγκόσμιου Οργανισμού Υγείας, προκειμένου τα τρόφιμα να καταναλώνονται με ασφάλεια στο σπίτι:
1) Καθαρισμός : Καθαριότητα και απολύμανση σκευών και επιφανειών χειρισμού τροφίμων.
2) Διαχωρισμός : Σαφής διαχωρισμός των μαγειρεμένων (έτοιμων-προς-κατανάλωση – ΕΚΠ) τροφίμων από τα ωμά., π.χ. με διατήρηση τους σε ξεχωριστούς περιέκτες, ή/και τοποθέτηση των μαγειρεμένων ή «ΕΠΚ» πάνω από τα ωμά!
3) Επαρκής θέρμανση : Καλό μαγείρεμα/ψήσιμο ώστε η θερμοκρασία μαγειρέματος να φτάσει ωςτο κέντρο του τροφίμου. Αν αυτό είναι δυνατό, να γίνεται χρήση θερμομέτρου.
4) Επαρκής ψύξη/κατάψυξη : Διατήρηση των τροφίμων σύμφωνα με τις αναγραφόμενες συστάσεις θερμοκρασιακής συντήρησης στην ετικέτα τους ή/και τις ανάγκες σε επιπροσθέτως των ανωτέρω 5 «κλειδιών», ένας γενικός κανόνας είναι να διατηρούνται τα ζεστά τρόφιμα ζεστά, και τα κρύα τρόφιμα κρύα. Ψύξη/κατάψυξη. Μην αφήνετε τα τρόφιμα που συντηρούνται υπό ψύξη να εισέρχονται στην επικίνδυνη θερμοκρασιακή ζώνη (5 έως 60°C) και μην αφήνετε τα κατεψυγμένα τρόφιμα (θερμοκρασία χαμηλότερη των -4°C, ή των -18°C) να αποψυχθούν αν δεν σκοπεύετε να τα μαγειρέψετε αμέσως.
5) Επιλογή κατάλληλων πρώτων υλών και νερού : Χρήση πόσιμου νερού και ασφαλών πρώτων υλών, από έμπιστους προμηθευτές.
Τι ισχύει για ζεστά και κρύα τρόφιμα
Επιπροσθέτως των ανωτέρω 5 «κλειδιών», ένας γενικός κανόνας είναι να διατηρούνται τα ζεστά τρόφιμα ζεστά και τα κρύα τρόφιμα κρύα.
Σημειώνεται ότι ο ΕΦΕΤ στην προσπάθεια του να διασφαλίσει το δικαίωμα των πολιτών να έχουν πρόσβαση σε ασφαλή τρόφιμα που στην ετικέτα τους παρέχονται οι σωστές πληροφορίες και παράγονται ή διακινούνται από επιχειρήσεις που λειτουργούν σύμφωνα με τις ορθές πρακτικές, έχει αναπτύξει ένα σύστημα αξιολόγησης και διαχείρισης των βάσιμων ανησυχιών που δέχεται, το οποίο περιγράφεται στην «Πολιτική Διαχείρισης Αναφορών/Καταγγελιών» και έχει δημιουργήσει στην Κεντρική Υπηρεσία του ειδική μονάδα το «Κέντρο Λήψης Αναφορών».
Οι αναφορές /καταγγελίες μπορούν να υποβληθούν στον ΕΦΕΤ: ηλεκτρονικά, ταχυδρομικά, τηλεφωνικά στη γραμμή εξυπηρέτησης πολιτών 11717, με αυτοπρόσωπη παρουσία στο Κέντρο Λήψης Αναφορών ή τα γραφεία των Περιφερειακών Διευθύνσεών του.