«Κατόπιν ενεργειών μου» | Προεκλογικά άγχη στην εποχή της απλής αναλογικής
Του Χαράλαμπου Κασίμη
Τον τελευταίο καιρό, σε μια σειρά δημοσιευμάτων στον τοπικό τύπο, ανακοινώνονται διάφορα έργα στο νομό, των οποίων η προκήρυξη, ένταξη ή υλοποίηση διεκδικείται, είτε από τους κυβερνητικούς βουλευτές, είτε, από διάφορα «εξαπτέρυγα», στο όνομά τους. Αναπόφευκτα στο μυαλό πολλών συμπολιτών μας έρχονται εικόνες «Μαυρογιαλούρου» και λογικής «κατόπιν ενεργειών μου». Οι εικόνες αυτές -παρά την επίφαση «επιτελικότητας» και «εκσυγχρονισμού», που επικαλούνται οι κυβερνώντες- αποκαλύπτουν τις βαθιές ρίζες του πελατειακού πολιτικού μας συστήματος, και ταυτόχρονα του «λαϊκισμού», που υποκριτικά καταδικάζουν, αλλά τον υπηρετούν, ενάντια στην θεσμική λειτουργία της διοίκησης και των εφαρμοστέων πολιτικών.
Παράδειγμα πρώτο.
Κυβερνητικοί βουλευτές και άλλοι τοπικοί παράγοντες διεκδίκησαν για τον εαυτό τους την κατασκευή του θεάτρου του Χιλιομοδίου. Παρέλασαν τόσο στις παραστάσεις, όσο και στα τοπικά πρωτοσέλιδα, διεκδικώντας για τον εαυτό τους την υλοποίηση του έργου.
Ποια είναι όμως η πραγματικότητα;
Το θέατρο κατασκευάστηκε μέσα από το πρόγραμμα CLLD/LEADER της Αναπτυξιακής Βόρειας Πελοποννήσου και την Υποδράση 19.2.4.5 που χρηματοδοτείται από το Πρόγραμμα Αγροτικής Ανάπτυξης του Υπουργείου Αγροτικής Ανάπτυξης & Τροφίμων, με ευρωπαϊκούς πόρους, για την στήριξη έργων που συνδέονται με τον πολιτισμό, και τη διατήρηση, αποκατάσταση και αναβάθμιση της πολιτιστικής και φυσικής κληρονομιάς των χωριών, των αγροτικών τοπίων και των τόπων με υψηλή φυσική αξία.
Η πρόσκληση εκδήλωσης ενδιαφέροντος ανακοινώθηκε στις 12-4-2018 (με καταληκτική ημερομηνία 22-10-2018) στην οποία ο δήμος Κορινθίων υπέβαλε αίτηση στήριξης στις 21-10-2018 με κωδ. ΟΠΣΑΑ0011349242.
Το έργο («Κατασκευή ανοιχτού Δημοτικού Θεάτρου Χιλιομοδίου») είχε προϋπολογισμό 440.000 ευρώ (με Δημόσια Δαπάνη 352.000 ευρώ) και έτυχε θετικής αξιολόγησης με την αριθμ. 2/2019 απόφαση ΕΔΠ (στα μέσα του 2019) και οριστική απόφαση ένταξης στις 30/12/2019 (ΕΥΕ Περιφέρειας).
Από εκεί και πέρα, εννοείται ότι το έργο δημοπρατήθηκε και εκτελέστηκε από τον δήμο Κορινθίων και τις Τεχνικές του Υπηρεσίες.
Πού εμπλέκονται, λοιπόν, οι κυβερνητικοί βουλευτές στις διαδικασίες που ξεκίνησαν επί κυβέρνησης ΣΥΡΙΖΑ, δρομολογήθηκαν από την Αναπτυξιακή Βόρειας Πελοποννήσου στα πλαίσια της πρόσκλησης CLLD/LEADER και εκτελέστηκαν από τον Δήμο Κορινθίων στη βάση θεσμικού πλαισίου και ευρωπαϊκής χρηματοδότησης;
Ποιό είναι, λοιπόν, το «κατόπιν ενεργειών μου»; Εννοούν ότι «παρενέβησαν» σε κάποιο στάδιο αυτής της διαδικασίας; Εάν ναι, με ποια θεσμική ιδιότητα άραγε;
Παράδειγμα δεύτερο.
Ανακοινώθηκε πρόσφατα η ένταξη 16 έργων αγροτικής οδοποιίας στο νομό Κορινθίας, ευρωπαϊκής χρηματοδότησης, στο πλαίσιο του Προγράμματος Αγροτικής Ανάπτυξης. Και πάλι διαβάσαμε ότι οφείλουμε πολλά στους κυβερνητικούς μας βουλευτές, για την ένταξη αυτών των έργων.
Εκπρόσωποι, μάλιστα, της Τοπικής Αυτοδιοίκησης τους ευχαριστούν δημόσια, αγνοώντας ή αδιαφορώντας για την λειτουργία των θεσμών διαχείρισης των ευρωπαϊκών προγραμμάτων. Και πάλι διαπιστώνεται μια παραποίηση της πραγματικότητας και της θεσμικής λειτουργίας των υπηρεσιών διαχείρισης των ευρωπαϊκών προγραμμάτων.
Συγκεκριμένα:
Τον Δεκέμβριο του 2021 εκδόθηκε με αριθμ. 5474/23-12-2021 η πρόσκληση της Δράσης 4.3.4: «Βελτίωση πρόσβασης σε γεωργική γη και κτηνοτροφικές εκμεταλλεύσεις» του Προγράμματος Αγροτικής Ανάπτυξης 2014-2020 με αποκλειστικά ευρωπαϊκή χρηματοδότηση.
Μετά την αξιολόγηση των αιτήσεων στήριξης για την υλοποίηση αυτών των έργων, στις 24/8/2022 ανακοινώθηκε ο προσωρινός πίνακας αποτελεσμάτων, στον οποίο ανακοινώνεται η επιλεξιμότητα και η σχετική βαθμολογία τόσο των εγκριθέντων όσο και των απορριφθέντων αιτήσεων*.
Και εδώ το ερώτημα είναι, πού «παρενέβησαν» οι κυβερνητικοί μας βουλευτές; Στην αλλαγή της βαθμολογίας, στην αλλαγή της επιλεξιμότητας, στην επιτάχυνση των διαδικασιών, υποκαθιστώντας τους άμεσα δικαιούχους δήμους;
Αντίστοιχες «διεκδικήσεις» έχουμε ζήσει και σε άλλες περιπτώσεις, όπως το Φράγμα του Ασωπού, η διάσωση και πρόοδος του οποίου είναι γνωστό σε όλους πλέον ότι οφείλονται στην κυβέρνηση ΣΥΡΙΖΑ, ενώ, αντίθετα, τόσο η προηγούμενη, όσο και η σημερινή καθυστέρηση αποτελεί «έργο» των κυβερνήσεων της ΝΔ.
Όλα τα παραπάνω έχουν ιδιαίτερη σημασία για δύο λόγους:
- αφενός, γιατί τέτοιες πολιτικές συμπεριφορές παραπληροφορούν και παραπλανούν την κοινή γνώμη, αλλοιώνοντας την πραγματικότητα,
- αφετέρου γιατί επί της ουσίας υπονομεύουν την λειτουργία των θεσμών, είτε πρόκειται για την δημόσια διοίκηση, είτε για την τοπική αυτοδιοίκηση, είτε για άλλους φορείς, όπως οι αναπτυξιακές εταιρείες.
Με άλλα λόγια, δεν τιμούν την δημοκρατία και τους πολίτες.
Ας αφήσουν, λοιπόν, τους θεσμούς και την διοίκηση ελεύθερους από τον μικροπολιτικό εναγκαλισμό τους, ώστε να λειτουργήσουν χωρίς παρεμβάσεις, προκειμένου να αναβαθμιστεί ο ρόλος και η αποτελεσματικότητά τους, προς όφελος της κοινωνίας.
Γιατί η μόνη βιώσιμη πολιτική επιλογή για το μέλλον είναι η αλήθεια. Οτιδήποτε άλλο -ο λαϊκισμός, η στενή κομματική θεώρηση, η αλαζονεία- έχουν αποτύχει και συνεχίζουν να αποτυγχάνουν καθημερινά, με δραματικά αποτελέσματα για τον τόπο.
Όσοι επιμένουν να μην το βλέπουν, μάλλον θα βρεθούν προ δυσάρεστων εκπλήξεων.
……………….
*Με μια προσεκτική ανάγνωση των εγκριθέντων και μη εγκριθέντων έργων παρατηρεί κανείς ότι η βαθμολογία τους διαφοροποιείται σημαντικά. Το γεγονός αυτό δηλώνει είτε την διαφορετική πληρότητα και ποιότητα των αιτήσεων στήριξης από κάθε δήμο, είτε τα προβλήματα επιλεξιμότητας που μπορεί να είχε κάθε αίτηση, με δεδομένο ότι η δράση αυτή αφορά αποκλειστικά στη «Βελτίωση πρόσβασης σε γεωργική γη και κτηνοτροφικές εκμεταλλεύσεις». Γι’ αυτό εξ’ άλλου, 194 αιτήσεις στήριξης είχαν θετική έκβαση και άλλες 100 απορρίφθηκαν (μεταξύ των οποίων και 3 από τον νομό Κορινθίας).