«Διεθνούς φήμης σοπράνο» και άλλες ιστορίες α(χ)ριστείας

«Διεθνούς φήμης σοπράνο» και άλλες ιστορίες α(χ)ριστείας

Γράφει η Δέσποινα Κουτσούμπα

Μέχρι πριν μια βδομάδα η Αναστασία Ζαννή (πραγματικό επώνυμο Μακρυνικόλα) ήταν μια κοπέλα που σπούδασε μουσική, η οποία συστήθηκε στο ελληνικό μέσα από το reality show Fame Story το μακρινό 2005 και τα τελευταία χρόνια έχει μετοικήσει στις ΗΠΑ όπου προσπαθεί να κάνει καριέρα. Και καλά κάνει και κανέναν μας δεν ενοχλεί και καλή της επιτυχία. Έτσι νομίζαμε!

Μερικές μέρες πριν μάθαμε ότι το ΓΕΕΘΑ επέλεξε την Αναστασία Ζαννή για να τραγουδήσει τον Εθνικό Ύμνο στην Ακρόπολη, ανήμερα της 25ης Μαρτίου.

Θα παραβλέψουμε ότι ο Εθνικός Ύμνος είναι χορωδιακό άσμα, αυτό του ταιριάζει κι έτσι γράφτηκε -μέχρι που στις ΗΠΑ θεωρήθηκε πιο “συγκινητικό” να ακούγεται ο Εθνικός Ύμνος από έναν τραγουδιστή και μάλιστα a capella και το ελληνικό ΓΕΕΘΑ είπε να το αντιγράψει και αυτό.

Ανήμερα 25ης Μαρτίου το πρωί, όλοι οι ακροατές άκουσαν την Α. Ζαννή, ντυμένη με ένα αμφιλεγόμενο σύνολο του οίκου Zeus+Dione, να τραγουδά τον Εθνικό Ύμνο στην Ακρόπολη και είχαν την ευκαιρία να διαπιστώσουν το… άτοπο της επιλογής. Το πράγμα όμως δεν σταμάτησε στην άτυχη στιγμή, που θα μπορούσαμε όλοι να ξεχάσουμε. Στην τελική, εξαρχής λάθος που την επιλογή την έκαναν οι καραβανάδες του ΓΕΕΘΑ κι όχι κάποιος πιο σχετικός με τον πολιτισμό, όπως πχ η Λυρική Σκηνή.

Όμως όχι! Δεν έφτανε η ερμηνεία που δεν είχε καμία σχέση με σοπράνο, τα μίντια της λίστας Πέτσα βάλθηκαν να μας πείσουν ότι αυτό που ακούσαμε ήταν η πιο κατανυκτική στιγμή που παρακολουθήσαμε ποτέ κι ότι πρόκειται για “ελληνίδα σοπράνο διεθνούς φήμης” που “κάνει καριέρα στο εξωτερικό”. Ο πιο “συγκρατημένος” τίτλος στα ηλεκτρονικά ΜΜΕ ήταν περίπου “Ποια είναι η σοπράνο που ερμήνευσε τον Εθνικό Ύμνο στην Ακρόπολη-Η ζωή, τα βραβεία και οι ερμηνείες της διεθνούς φήμης σοπράνο”.

Νισάφι πια! Ξέρετε, όταν ο βασιλιάς είναι γυμνός, το βλέπουμε, όσοι αυλικοί κι αν βαλθούν να μας πείσουν για το αντίθετο. Στη συγκεκριμένη περίπτωση, δε, και το βλέπουμε και το ακούμε.

Ας δούμε λοιπόν τα βιογραφικά στοιχεία της κ. Α. Ζαννή όπως σχεδόν πανομοιότυπα παρουσιάζονται  στα ηλεκτρονικά μίντια (και σχεδόν πανομοιότυπα, χωρίς καν να μπουν στη βάσανο να το ψάξουν λίγο, έχουν αντιγραφεί από το βιογραφικό που η ίδια παραθέτει στην προσωπικής της ιστοσελίδα). Σύμφωνα με αυτά, “πολυάριθμα βραβεία και sold out συναυλίες σε διάσημα venues όπως το ιστορικό Carnegie Hall στο Μανχάταν είναι μερικές μόνο από τις σελίδες στο βιογραφικό της Αναστασίας Ζαννή”. Η ίδια μάλιστα αναφέρει τις πιο σημαντικές sold out ατομικές της συναυλίες ως εξής: Carnegie Hall (New York, 2013), Athenaeum (Bucharest 2014), Pallas Theater (Athens, 2011), Keyaki Hall (Tokyo, 2007).

Στις 8 Δεκεμβριου 2013 πράγματι διοργανώθηκε μια συναυλία στο Carnegie Hall, η οποία ήταν sold out. Όπως μας πληροφορεί ο ομογενειακός τύπος επρόκειτο για ένα φιλανθρωπικό γεγονός που οργάνωσε η Ομοσπονδία Ελληνικών Σωματείων Μείζονος Νέας Υόρκης, προς τιμήν του αρχιεπισκόπου Αμερικής Δημήτριου, και με σκοπό να συγκεντρωθούν χρήματα για την υποστήριξη παιδιών με καρκίνο στην Ελλάδα, για λογαριασμό του Συλλόγου “Ελπίδα”. Στη συναυλία παραβρέθηκε επίσης η Ντόρα Μπακογιάννη με τον σύζυγό της Ι. Κούβελο, ο ίδιος ο αρχιεπίσκοπος Δημήτριος, και πάρα πολλά μέλη της ομογένειας που γέμισαν την αίθουσα. Άλλωστε, μαζί με την Α. Ζαννή, τραγούδια ερμήνευσαν η παιδική χορωδία και η χορωδία νέων της Αρχιεπισκοπής, την οποία είχε ιδρύσει, όπως μαθαίνουμε, ο τιμώμενος αρχιεπίσκοπος Δημήτριος.

Αντίστοιχη ήταν και η “sold out” συναυλία στο Παλλάς της Αθήνας. Στις 19 Δεκεμβρίου 2011, συγκεκριμένα ο Σύλλογος “Ελπίδα” διοργάνωσε χριστουγεννιάτικη συναυλία, τα έσοδα της οποίας προορίζονταν βέβαια για τα παιδιά που πάσχουν από καρκίνο.

Όσο για το Athenaeum στο Βουκουρέστι, εκεί παίζει να μην είχε καν εισιτήριο, καθώς πρόκειται για μια βραδιά που διοργάνωσε η ελληνική Πρεσβεία στη Ρουμανία, τον Φεβρουάριο 2014, για να τιμηθεί η ελληνική προεδρία της ΕΕ.

Διαβλέπετε κι εσείς μια περίεργη αντίληψη για το τι σημαίνει “sold out ατομική συναυλία” ή είναι ιδέα μου;

Τα “βραβεία” που εκθειάζονται στα ρεπορτάζ είναι, σύμφωνα με το βιογραφικό της Α. Ζαννή όπως η ίδια το παραθέτει πάντα, το Best Performance Award στην World Trade Fair (εμπορική έκθεση δεν είναι αυτή;) της Seoul (2008), το 3ο βραβείο Performance στο Φεστιβάλ Τραγουδιού του Τσεσμέ στην Τουρκία (2009), και ένα βραβείο της Ολυμπιακής Επιτροπής για τη συνεισφορά της στους Ολυμπιακούς Αγώνας το 2014. Λίγο περίεργη αντίληψη έχουν τα ελληνικά ΜΜΕ για το τι σημαίνει “διεθνούς φήμης σοπράνο”, ή είναι ιδέα μου;

Εμφανίζεται επίσης η είδηση ότι η Αναστασία Ζαννή “έχει τραγουδήσει προς τιμήν του Αμερικανού Προέδρου Μπιλ Κλίντον”. Το πρώτο που επισημαίνει κανείς είναι ότι όταν ήταν πρόεδρος των ΗΠΑ ο Μπίλ Κλίντον, η κ. Ζαννή ακόμη ήταν παιδί, αλλά αυτό δεν εντυπωσίασε τους δαιμόνιους ρεπόρτερ μας. Η κανονική είδηση, πάντως, είναι ότι η Α. Ζαννή επιλέχτηκε από την Ομοσπονδία Ελληνικών Σωματείων Μείζονος Νέας Υόρκης (και πάλι), που διοργανώνει κάθε χρόνο την παρέλαση στην 5η Λεωφόρο, να τραγουδήσει (επίσης τον Εθνικό Ύμνο) στο πλαίσιο αυτών των εορτασμών. Στην εκδήλωση παραβρέθηκε, μεταξύ άλλων προσκεκλημένων, και ο πρώην πρόεδρος των ΗΠΑ Μπιλ Κλίντον και φωτογραφήθηκε με την κ. Α. Ζαννή.

Με ένα πολύ μικρό ψάξιμο, λοιπόν, κανείς διαπιστώνει εύκολα ότι, για άλλη μια φορά έχουμε να κάνουμε με ένα κατασκευασμένο διά στρεβλώσεων βιογραφικό, που κάνει το γύρο των ηλεκτρονικών media χωρίς καμία διασταύρωση. Στο μεταξύ υπάρχει και κάτι σαν… άτυπος διαγκωνισμός για το ποιος θα εμφανιστεί πλέον υμνητής της “διεθνούς καριέρας”, με αποτέλεσμα ηλεκτρονική σελίδα να μας ενημερώνει ότι “Παρόλο που το βιογραφικό της είναι τουλάχιστον εντυπωσιακό, η Αναστασία Ζαννή μιλώντας στην «Αμαρυσία» είχε δώσει μια αφοπλιστική απάντηση στο ερώτημα αν κάνει διεθνή καριέρα. «Η Μαρία Κάλλας έκανε διεθνή καριέρα. Το ίδιο και η Νανά Μούσχουρη και η Σελίν Ντιόν. Εγώ, απλώς, εκφράζομαι όσο καλύτερα μπορώ», είχε πει η σοπράνο κι όλο αυτό κάτω από τον υπότιτλο “Η ταπεινή σοπράνο”.

Ειλικρινά, δεν μου φταίει σε κάτι η Αναστασία Ζαννή, ούτε η καριέρα της ως τραγουδίστριας (που, από ό,τι είδα, περιλαμβάνει και καλές στιγμές μη κλασικού ρεπερτορίου). Ούτε είναι η πρώτη ή η τελευταία τραγουδίστρια της οποίας προσπαθούν τα ΜΜΕ να “στήσουν” διεθνή καριέρα από το τίποτα.

Αυτή τη φορά, όμως, αυτό δεν ξεκινά από κάποιον μάνατζερ ή από την Μ. Βαρδινογιάννη ή από την ομογένεια.

Αυτή τη φορά ξεκίνησε από το ίδιο το ΓΕΕΘΑ και την ελληνική κυβέρνηση! Και διαχύθηκε, βέβαια, με ταχύτητα αστραπή σε όλα τα πρόθυμα μίντια της “λίστας Πέτσα”. Κι αυτό, ναι, είναι σοβαρό θέμα. Όχι μόνο γιατί αυτή η κυβέρνηση μας έχει πάρει τα αυτιά με την “αριστεία”, για να περιγράψει τα παλιά, παραδοσιακά “βύσματα” -για να χρησιμοποιήσω τη γλώσσα που μιλούν όλοι στο ΓΕΕΘΑ. Αλλά γιατί στον επόμενο τόνο κινδυνεύουμε να ακούσουμε τίποτα οιμωγές για τους “Έλληνες που διαπρέπουν στο εξωτερικό”, για το “γιατί η Λυρική δεν αξιοποιεί την διεθνούς φήμης σοπράνο”, όπως ακούσαμε τις οιμωγές για την Ελένη Αντωνιάδου, την Ελληνίδα που βραβεύτηκε από την Υπουργό Παιδείας (!) και δήθεν έκανε καριέρα στη NASA.

Έχουμε χρέος να σταματάμε τη διάδοση τέτοιων διαστρεβλώσεων, και το χρωστάμε σε αγόρια και κορίτσια που προσπαθούν να δουλέψουν σοβαρά στην επιστήμη ή στην τέχνη, χωρίς να έχουν τις πλάτες της ελληνικής ομογένειας, της κυβέρνησης και της λίστας Πέτσα. Ε λοιπόν, ναι, ο βασιλιάς είναι γυμνός, κι ένα μικρό παιδί μπορεί να το επισημάνει!

ΥΓ. Σε όλους μας, βέβαια, η εμπλοκή του ΓΕΕΘΑ θύμισε κάτι από τον αντισυνταγματάρχη Κατσάμπελα στο “Λούφα και Παραλλαγή”. Απολαύστε:

Google+ Linkedin