Ποιος είπε ότι ο Μεσαίωνας αποτελεί παρελθόν;

Ποιος είπε ότι ο Μεσαίωνας αποτελεί παρελθόν;

Του Γιώργου Καραγιάννη (από τον “Ημεροδρόμο”)

Η είδηση είναι γνωστή. Την πρωτόγραψαν κάποιες ιστοσελίδες με εκκλησιαστικά θέματα, στη συνέχεια έκανε το γύρο του διαδικτύου και μετά την πήραν κάτι ακροδεξιές φυλλάδες που έχουν καθημερινά πρωτοσέλιδα με τις «προφητείες» του Αγίου Παϊσίου και του Βατάτζη που θα «αναστήσει (τάχα μου) τη Βυζαντινή Αυτοκρατορία με πρωτεύουσα την Κωσταντινούπολη!»: Δάκρυσε λέει, στη διάρκεια μιας λειτουργίας, η εικόνα της Παναγίας στην εκκλησία του Αγίου Δημητρίου στο Βύρωνα. Κι από τότε, λέει το παραμύθι, καθημερινά!

Τι ήταν να το γράψουν; Κάθε μέρα μαζεύονται για προσκύνημα μιλιούνια όλοι οι θεούσοι και οι θεούσες του λεκανοπεδίου. Και δώστου γονυκλισίες και δώστου τρισάγια και ευχέλαια από τους παπάδες  να τα βλέπει το πόπολο και να πιστέψει πως στην εποχή μας γίνονται θαύματα και η Παναγία και οι Άγιοι μας βλέπουν και μας κρίνουν. Κι αλλοίμονο σ΄αυτούς που δεν πιστεύουν. Μαύρο φίδι που τους έφαγε.

Η ιστορία θα είχε μείνει στα όρια του γραφικού αν στην υπόθεση δεν είχε αναμιχθεί και η επίσημη Εκκλησία με τη  μητρόπολη της περιοχής (μητρόπολη Καισαριανής Βύρωνα και Υμηττού) , η οποία με επίσημη ανακοίνωσή της ουσιαστικά υιοθετεί τα περί θαύματος και με διάφορες θεολογικές περικοκλάδες και ταλμουδικά προσπαθεί να μας πείσει πως πρόκειται για θεϊκό σημάδι.

Τι μας λέει η μητρόπολη και ο μητροπολίτης Δανιήλ στην ανακοίνωση γραμμένη στο πολυτονικό; Προσέξτε:

«…Τά «σημεῖα» κατά τόν λόγον τοῦ Κυρίου μας ἀπευθύνονται στούς πιστούς καί ὄχι στούς ἀπίστους. Οἱ πιστοί πρέπει νά βεβαιωθοῦν καί νά στηριχθοῦν στήν πίστη τῶν πνευματικῶς ἀγώνων τους. Εἶναι «θεοσημεῖα» γιά τούς πιστούς (Μάρκου ιστ΄, 16). 

Σημειοῦται καί τοῦτο ὅτι: 

Τό γεγονός συνέβη ἐν ὥρᾳ τελέσεως τῆς θείας Λειτουργίας ὅπου τό Ἅγιο Πνεῦμα ἐπισκοπεῖ στόν χῶρο καί μέ τήν παρουσία Του εὐλογεῖ τήν σύναξη τῶν πιστῶν. 

Ἐξ ἄλλου στήν Καινή Διαθήκη ἀναφέρονται ἐνέργειες τοῦ Θεοῦ πού ἐκδηλώθηκαν σέ ὥρα προσευχῆς (Μεταμόρφωση τοῦ Κυρίου μας, ἀποφυλάκιση τοῦ ἀποστόλου Πέτρου, τό ὅραμα τῆς Ἀποκαλύψεως, κ.ἄ.) 

 Σημειώνεται καί ἡ ἡμέρα πού συνέβη τό γεγονός κατά τήν ἑορτή τῆς Γεννήσεως τῆς Θεοτόκου. Ἡ Μητέρα τοῦ Θεοῦ παρηγορεῖ καί στηρίζει τούς πιστούς ὥστε νά παραμείνουν σταθεροί στήν πίστη τους. 

Ὅτι τό «σημεῖο» ἐκδηλώθηκε σ’ αὐτή τήν συγκεκριμένη εἰκόνα τῆς Θεοτόκου τῆς ἐπικαλουμένης «Παρηγορητρίας» ἑρμηνεύεται ὅτι ἡ Παρθένος Μαρία στηρίζει καί παρηγορεῖ τούς πιστούς, ὅπως παρηγοροῦσε καί στήριζε τούς Ἀποστόλους καί τούς λοιπούς πιστούς τῆς πρώτης χριστιανικῆς κοινότητος, ὅταν ἐδιώκοντο καί ἀπειλοῦντο καί ἦσαν κλεισμένοι καί φυλακισμένοι «διά τόν φόβο τῶν Ἰουδαίων» (Ἰωάννου κ΄, 19). 

Για όποιον έχει μια έστω και μικρή γνώση της ελληνικής εκκλησιαστικής ιστορίας η υπόθεση δεν είναι πρωτοφανής. Σε συνθήκες κρίσεων, πολέμων και καταστροφών, αναπτύσσεται μια φιλολογία περί θαυμάτων, αναγκαίων για να διασκεδάσουν τον φόβο και τον πανικό των πολλών και αμαθών, μπροστά στα όσα τρομακτικά συμβαίνουν. Οραματίστριες, «γεροντάδες» του Αγίου Όρους , θαυματουργικές εμφανίσεις, όλα αυτά επιστρατεύονται για να διασκεδάσουν  τους φόβους και τα  αισθήματα  των λαϊκών μαζών με την εμφάνιση του «υπερφυσικού» και του «θεϊκού». Και σ’ αυτό το παιχνίδι εμπλέκονται όχι μόνο αμαθείς γυναίκες της υπαίθρου και απλοϊκοί χωρικοί, αλλά υπουργοί, βουλευτές, μεγαλοεπιχειρηματίες  (σήμερα «χορηγοί» των προσκυνημάτων) και τρανταχτά ονόματα της άρχουσας τάξης. Χαρακτηριστικό παράδειγμα η περίοδος του Εμφυλίου Πολέμου. Μια απλή περιδιάβαση στις εφημερίδες της εποχής δείχνει πως κάθε τόσο η Αθήνα αναστατωνόταν πότε για εμφανίσεις μορφών αγίων στις βιτρίνες καταστημάτων του κέντρου της πόλης και πότε για την θαυματουργή παρέμβαση του «θείου» , κυρίως με τη μορφή της  «Υπερμάχου Στρατηγού» Παναγίας, που οδηγούσε τον ευσεβή στρατό στη νίκη  κατά των «αθέων κομμουνιστοσυμμοριτών».

Μ’ αυτά και μ’ αυτά μετά τους διάφορους ψεκασμένους και ακροδεξιούς που  βρήκαν ευκαιρία να βγουν από τα λαγούμιά τους με τον «πόλεμο κατά της μάσκας», πλάκωσαν  τώρα οι θεούσοι και οι θεούσες κι έδεσε το γλυκό. Τι να κάνουμε; Σημεία των καιρών. Αμάθεια , οπισθοδρόμηση, σκοταδισμός , μεσαίωνας κι άγιος ο θεός. Κι ήμαστε ακόμη στην αρχή. Πού να μας συμβούν και χειρότερα. Τότε να δείτε τι θα βλέπουν τα ματάκια μας… 

Google+ Linkedin

Αφήστε μια απάντηση

Η ηλ. διεύθυνση σας δεν δημοσιεύεται. Τα υποχρεωτικά πεδία σημειώνονται με *

*
*
*