Ηλεκτροκίνηση : ένας κύκλος οικονομίας

Ηλεκτροκίνηση : ένας  κύκλος οικονομίας

Της Χριστίνας  ΚΩΛΕΤΤΗ *

Την ημέρα της  Παγκόσμιας Ημέρας Περιβάλλοντος διάλεξε ο Κυριάκος  Μητσοτάκης να εξαγγείλει τα κίνητρα για την αγορά ηλεκτροκίνητων οχημάτων {VID].

Γεγονός είναι ότι από το 2016,  που υπογράφηκε η συμφωνία του Παρισιού για το κλίμα, που προέβλεπε:

  Παγκόσμια συμφωνία για την κλιματική αλλαγή

  σχέδιο δράσης για την διατήρηση της αύξησης της θερμοκρασίας του πλανήτη κάτω από τους 2oCμέχρι το 2100

  την μείωση των εκπομπών αερίων του θερμοκηπίου κατά τουλάχιστον 40% έως το 2030 σε σύγκριση με τα επίπεδα του 1995

δεν σχεδιάστηκε και δεν εφαρμόστηκε καμία εθνική πολιτική στο συγκεκριμένο τομέα. Ίσως να ευθύνεται γι αυτό η εμπλοκή πολλών υπουργείων από το Ενέργειας έως το Μεταφορών και από το Εσωτερικών έως το Ναυτιλίας, και η έλλειψη συντονισμού από την οποία  πάσχουμε στην Ελλάδα .

«Η Ελλάδα ετοιμάζεται να μπει στην πρίζα του μέλλοντος», είπε χαρακτηριστικά ο πρωθυπουργός και πρόσθεσε πως «θέλουμε το 2030 ένα στα τρία οχήματα να είναι ηλεκτρικό»«Το πρόγραμμα Ηλεκτρικά θα επιδοτεί κατά 15% την αγορά ή μίσθωση ηλεκτρικών αυτοκινήτων αλλά και ελαφρών φορτηγών και θα επιδοτεί επίσης κατά 25% την αγορά ηλεκτρικών ταξί».

Όταν η Νορβηγία που έχει παρόμοιο πληθυσμό με την Ελλάδα, είχε  πωλήσεις 20.145 ηλεκτρικών αυτοκίνητων στο πρώτο εξάμηνο του 2018, έναντι μόλις … 43 στη χώρα μας, τότε αντιλαμβάνεσθε σε ποιο σημείο βρισκόμαστε και πόσο φιλόδοξη ακούγεται η προοπτική της κυβέρνησης.

  •  Πόσο οικονομικότερη θα γίνει η ζωή μας, με την απόκτηση ηλεκτρικού αυτοκινήτου? 
  •  Είναι πράγματι πιο φθηνή η χρήση τους, σε σχέση με τους κινητήρες εσωτερικής καύσης ή πρόκειται και πάλι για κάποιο  trick των βιομηχανιών?

Έως 80% χαμηλότερο είναι το κόστος χρήσης και συντήρησης των ηλεκτρικών αυτοκινήτων σε σχέση με τα συμβατικά,  υποστηρίζεται από την κυβέρνηση ενώ με τα κίνητρα και τις επιδοτήσεις που ανακοινώθηκαν την Παρασκευή μειώνεται σημαντικά το κόστος αγοράς τους  και πλησιάζει στο επίπεδο ενός αντίστοιχου συμβατικού.

Στα οικονομικά κίνητρα περιλαμβάνονται :

  Η επιδότηση με 100 εκατ. για 18 μήνες της  αγορά αυτοκινήτων νέου τύπου. Έτσι θα καλυφθεί το 25% του κόστους για περίπου 14.000 νέα ηλεκτρικά αυτοκίνητα και το όφελος ανά μονάδα αν συνδυαστεί με το οικολογικό μπόνους και τις φοροαπαλλαγές θα πλησιάζει τα 10.000 ευρώ και έτσι θα τα κάνει πιο προσιτά στα μέσα εισοδήματα.

  Αυτά τα οχήματα θα κυκλοφορούν ελεύθερα παντού και για 2 χρόνια θα απαλλάσσονται από τέλη, οι δαπάνες για φόρτιση θα εκπίπτουν από τη φορολογία

  Από τα εταιρικά έξοδα θα εκπίπτει το 50% και το 70% στα νησιά για αγορά ηλεκτρικού αυτοκινήτου και 40% για αγορά ηλεκτρικών ποδηλάτων.

Ο δεύτερος άξονας του σχεδίου έρχεται να ρυθμίσει την αγορά των υπηρεσιών φόρτισης και να οργανώσει τις υποδομές υποστήριξης. Διάδοχοι των σημερινών βενζινάδικων είναι οι  φορείς εκμετάλλευσης υποδομής φόρτισης οχημάτων, οι οποίοι  θα παρέχουν το ρεύμα κίνησης.. Οι πάροχοι θα συνεργάζονται με τους φορείς εκμετάλλευσης και το συντονιστικό κέντρο θα έχει την ευθύνη για τη διαλειτουργικότητα.

Πλέον το κέντρο της συζήτησης μετατίθεται στα σημεία φόρτισης των ηλεκτροκίνητων αυτοκινήτων που σύντομα θα αποτελέσει την μεγαλύτερη είσοδο χρημάτων στον κλάδο των μεταφορών, εδώ και δεκαετίες. Επενδύσεις σχεδόν υποχρεωτικές, αφού υπολογίζεται πως τα επόμενα 20 χρόνια, το ηλεκτρικό αυτοκίνητο θα κατακλύσει την Ευρώπη.

Να σκεφτεί κανείς  ότι  στα επόμενα πέντε με επτά χρόνια υπολογίζεται ότι θα εγκατασταθούν, μόνο στην Ελλάδα, περίπου 10.000 φορτιστές!

  Οι Σταθμοί Φόρτισης Ηλεκτρικών Οχημάτων είναι μια παγκόσμια αγορά που βρίσκεται στην αφετηρία, με όλους τους παίκτες να  ξεκινούν από το ίδιο (;)  πρακτικά σημείο.

 Οι μεγάλες  πετρελαϊκές εταιρείες, όπως η Shell και η  BP, σχεδιάζουν να προσαρμόσουν το δίκτυο των πρατηρίων βενζίνης και πετρελαίου και με παροχή ηλεκτρικού ρεύματος. Το σίγουρο βέβαια είναι πως θα αντιμετωπίσουν ισχυρό ανταγωνισμό από εταιρείες παροχής ηλεκτρικής ενέργειας, αλλά και από τεχνολογικές εταιρείες.

 Made in Greece σταθμοί φόρτισης οχημάτων διεκδικούν μερίδιο στην παγκόσμια αγορά με  τον πρώτο ελληνικής σχεδίασης και ανάπτυξης  Ελληνικό Σταθμό Φόρτισης αυτοκινήτων παραγωγής με το όνομα Orion.

Τι τύχη μπορεί να έχει μια  μικρή εταιρεία από τη Βόρεια Ελλάδα ειδικά μετά το ενδιαφέρον της αμερικανικής Tesla να εγκαταστήσει φορτιστές στο ελληνικό δίκτυο εθνικών οδών;

Όπως αναφέρουν στελέχη της αμερικανικής αυτοκινητοβιομηχανίας, η Tesla θέλει να εγκαταστήσει 3-5 φορτιστές, που όμως θα είναι αποκλειστικά για αυτοκίνητα Tesla, στο πλαίσιο κάλυψης μιας διαδρομής που ξεκινά από την Πορτογαλία και φτάνει στην Τουρκία.

Συγκριτικό πλεονέκτημα της ελληνικής  MC Charges είναι ότι ο σταθμός Orion , ισχύος  22 Kw, θα φορτίζει ένα μέσο ηλεκτρικό αυτοκίνητο σε μια με μιάμιση ώρα. Πρόκειται για τον τύπο Σταθμού, που φαίνεται πως -για τον στόλο των ηλεκτρικών αυτοκινήτων που υπάρχει στην αγορά, αλλά και όσα μοντέλα θα κυκλοφορήσουν μέσα στα επόμενα δύο χρόνια- είναι ο φορτιστής που θα επιλεγεί από το κοινό, αυτός που θα κυριαρχήσει στην αγορά.

Βεβαίως είναι ενδεχόμενο να ξεσπάσει πόλεμος εμπορικής φύσεως για τις προδιαγραφές (άρα και συμβατότητα) των σταθμών με τους διάφορους τύπους οχημάτων – στους ταχείς σταθμούς της Tesla δεν μπορούν πχ να ανεφοδιαστούν άλλα οχήματα. Δείτε και τον κακό χαμό που έγινε στην ΕΕ με την προσπάθεια επιβολής γενικού προτύπου φορτιστή των κινητών και την οξύτατη αντίδραση της Apple.

Η τρίτη πτυχή περιλαμβάνει τα κίνητρα για την εγκατάσταση καινούργιων παραγωγικών μονάδων στις περιοχές απολιγνιτοποίησης.

Θεσπίζονται ειδικά κίνητρα για εγκατάσταση παραγωγικών μονάδων στους νομούς Δυτικής Μακεδονίας και Αρκαδίας με μείωση φόρων και άλλων βαρών. Μονάδες που εγκαθίστανται εκεί θα έχουν μικρότερο συντελεστή 5% για πέντε κερδοφόρες χρήσεις ενώ θα έχουν και μειωμένες εργοδοτικές εισφορές για κάθε νέα θέση εργασίας.

Από την άλλη  η  Ελληνική Επιστημονική Ένωση Αιολικής Ενέργειας ΕΛΕΤΑΕΝ προσθέτει:

«Ηλεκτροκίνηση και Ανανεώσιμες Πηγές Ενέργειας είναι δυο απόλυτα συνδεδεμένες πολιτικές».

«Για να τροφοδοτούνται τα ηλεκτρικά οχήματα με καθαρή ενέργεια χρειάζεται αύξηση των εγκαταστάσεων από ανανεώσιμες πηγές ενέργειας: αιολικά πάρκα, φωτοβολταϊκά, μικρά υδροηλεκτρικά, βιοενέργεια, γεωθερμία», τονίζει η Ένωση.

Και συμπληρώνει: «Αντιστρόφως, η προώθηση της ηλεκτροκίνησης διευκολύνει της διείσδυση των Α.Π.Ε. Αυτό συμβαίνει με όλες τις λεγόμενες Power-to-X τεχνολογίες. Ο όρος Power-to-X περιγράφει όλες τις τεχνολογίες και διαδικασίες για τη μετατροπή του ηλεκτρισμού σε κάτι άλλο π.χ. power-to-mobility (ηλεκτροκίνηση), power-to-storage, power-to-heat, power-to-gas, power-to-hydrogen κλπ. Ο εξηλεκτρισμός της οικονομίας και η υποκατάσταση των ορυκτών καυσίμων από πράσινο ηλεκτρισμό σε όλες τις διαδικασίες της καθημερινότητάς μας, της κίνησης, των κτιρίων και της βιομηχανίας είναι σημαντικά για την αντιμετώπιση της κλιματικής αλλαγής».

Επειδή όμως η παραγωγή αυτής της ενέργειας δεν συμβαδίζει με την κατανάλωση, παντού έχει ανοίξει η συζήτηση για τις τεχνολογίες αποθήκευσης, δηλαδή την εγκατάσταση μεγάλων μπαταριών, που είναι σε θέση να διοχετεύουν ενέργεια στο δίκτυο, όποτε εκείνο τη χρειάζεται. Και επειδή τα ηλεκτρικά αυτοκίνητα είναι κινούμενες μπαταρίες, και μάλιστα πιο ευέλικτες, αποτελούν ένα πολύτιμο εργαλείο για την ακόμη μεγαλύτερη αξιοποίηση των ΑΠΕ.

Υπάρχουν πολλά ζητήματα που θα πρέπει να ξεκαθαριστούν, υπάρχουν πολλές προκλήσεις σε αυτή την αγορά  και ένα σημαντικό βασικό ζητούμενο στην Ελλάδα και σε κάθε χώρα είναι το νομικό πλαίσιο.

Με την ραγδαία είσοδο, των μεγάλων αυτοκινητοβιομηχανιών στον χώρο των ηλεκτρικών αυτοκινήτων, μπορεί κάποιος να πει πως έχουμε ήδη μπει στην εποχή της ηλεκτροκίνησης.

Αναλύοντας  λοιπόν τις παγκόσμιες εξελίξεις  σ΄ αυτό το κομμάτι της οικονομίας, το μόνο που απομένει για να εισχωρήσουν έντονα στην ζωή μας, είναι η μείωση του κόστους απόκτησης και οι κατάλληλες υποδομές.

Google+ Linkedin

Αφήστε μια απάντηση

Η ηλ. διεύθυνση σας δεν δημοσιεύεται. Τα υποχρεωτικά πεδία σημειώνονται με *

*
*
*