Πολιτισμός ή μικροπολιτική είναι η «ανέγερση Μνημείου του Αποστόλου Παύλου» στην πλατεία Παναγή Τσαλδάρη ;
Κυρίαρχο θέμα στην αυτοδιοικητική ατζέντα του Δήμου Κορινθίων την εβδομάδα που πέρασε ήταν η «ανέγερση Μνημείου του Αποστόλου Παύλου» στην υπό διαμόρφωση – αναβάθμιση πλατεία «Παναγή Τσαλδάρη» , γνωστή στους ντόπιους και ως «περιβολάκια».
Ο δήμαρχος Βασίλης Νανόπουλος , καταθέτοντας προφανώς την υποκειμενική του οπτική για την «πολιτική των μνημείων» , εισηγήθηκε στο Δημοτικό Συμβούλιο Κορινθίων την αναγκαιότητα τοποθέτησης στην πλατεία «περιβολάκια» ενός σύγχρονου εικαστικού έργου θρησκευτικού περιεχομένου , του διακεκριμένου αγιογράφου Βλάση Τσοτσώνη , με θέμα τον Απόστολο Παύλο, που ως γνωστόν παρουσιάζεται ως ο σημαντικότερος κήρυκας των χριστιανών.
Αποκωδικοποιώντας την εισήγηση του κ. Νανόπουλου μπορούμε να πούμε ότι ο δήμαρχος με αυτή του την κίνηση μπορεί να ικανοποίησε τον μέσο συντηρητικό θρησκευόμενο ψηφοφόρο της παράταξής του – δεν έδωσε όμως πειστικές απαντήσεις στο ποια είναι τα νέα δεδομένα που επιβάλλουν την αναγκαιότητα αυτής της απευθείας ανάθεσης των 60.000 € (που δεν προβλέπεται στον σχεδιασμό της πλατείας) και μάλιστα με την διαδικασία του κατεπείγοντος.
Το παράδοξο βέβαια της υπόθεσης είναι ότι και οι άλλες παρατάξεις της μειοψηφίας συμφωνήσαν με την πρόταση Νανόπουλου – εκτός από την επικεφαλής της Λαϊκής Συσπείρωσης Βιβή Τζέκου , που υποστήριξε ότι πριν την απόφαση θα έπρεπε να προηγηθεί ένας αρχιτεκτονικός διαγωνισμός ,ώστε να αποτελέσει και την βάση για ουσιαστικό και γόνιμο διάλογο τόσο μεταξύ αρχιτεκτόνων, όσο και μεταξύ των πολιτών για το ποιο εικαστικό έργο πρέπει τελικά να επιλεγεί και τι θα νοηματοδοτεί στη νέα πολυπολιτισμική πλατεία «περιβολάκια».
Η απάντηση του δημάρχου στην κ. Τζέκου ήταν : “δεν έχουμε την πολυτέλεια να περιμένουμε… ο κ. Τσοτσώνης έχει και άλλες δουλειές στους Άγιους Τόπους και στην Αμερική” !
Το κατεπείγον λοιπόν κατά τον κ. Νανόπουλο συνίσταται στο ότι ο κ. Τσοτσώνης έχει και άλλες δουλειές…
Με αυτό το πρόσχημα και ο πρόεδρος του δημοτικού συμβουλίου , Αντώνης Κυριαζής, θεώρησε ότι η πρόταση της κ. Τζέκου ήταν μια ασήμαντη λεπτομέρεια εκ του Περισσού… και άρα δεν υπήρχε λόγος να τεθεί σε ψηφοφορία.
Άντε τώρα να εξηγήσεις στους νεόκοπους «Άρχοντες» της Κορίνθου πως η εναρμόνιση της δημόσιας τέχνης μέσα σε ένα συγκεκριμένο χώρο εξαρτάται σε μεγάλο βαθμό και από το κοινό , καθότι είναι σημαντικό να μην νιώθουν οι άνθρωποι ότι κάτι επιβλήθηκε στο χώρο τους , χωρίς να ακουστούν οι δικές τους ανάγκες…
Ή να εξηγήσεις σε κάποιους παρατρεχάμενους «δημοσιογράφους» πως η διατύπωση «σύγχρονο μνημείο» περικλείει μία αντίφαση εξ ορισμού. Ένα μνημείο δεν μπορεί να είναι σύγχρονο,ενώ εάν είναι σύγχρονο, δεν μπορεί να είναι μνημείο.
Ήδη όμως επώνυμοι πολίτες της Κορίνθου εκφράζουν δημόσια τις διαφωνίες τους επιχειρηματολογώντας , μεταξύ των άλλων , ότι η τοποθέτηση αυτού του θρησκευτικού ενδιαφέροντος έργου ,του κ. Τσοτσώνη , θα μπορούσε ενδεχομένως να γίνει στην κεντρική πύλη του καθεδρικού ναού της πολης , που φέρει και το όνομα του Αποστόλου των Εθνών Παύλου.
Αλλά και πρόσφατα παγκόσμιας εμβέλειας πολιτικές προσωπικότητες ,όπως ο Τζο Μπάιντεν, ο υποψήφιος των Δημοκρατικών για την προεδρία των ΗΠΑ,υποστηρίζουν ότι τα μνημεία ανήκουν στα μουσεία και όχι στις πλατείες.
Στην Κόρινθο όμως ,το ζητούμενο δεν είναι το τι πιστεύουν οι παγκόσμιας εμβέλειας πολιτικές προσωπικότητες – αλλά το τι πρεσβεύουν οι μικρής εμβέλειας δημοτικοί «Άρχοντες » της πόλης….
Και κατά πώς φαίνεται, δεν πρεσβεύουν αυτό που είπε ο Τζο Μπάιντεν – αλλά κάνουν πράξη αυτό που είχε πει ένας άλλος Αμερικανός , ο φιλόσοφος της τεχνολογίας και ιδιαίτερα γνωστός για τη μελέτη των πόλεων και της αστικής αρχιτεκτονικής Λιούις Μάμφορντ , ότι : “Η πόλη είναι μία συλλογική επινόηση για να κάνει να λειτουργούν παράλογα συστήματα και για να δώσει σε εκείνους που είναι στην πραγματικότητα Θύματά της την ψευδαίσθηση ότι βρίσκονται στην κατ’ εξοχήν κορυφή του ανθρώπινου επιτεύγματος “…
Ιδιαίτερα «φιλοσοφημένο» λοιπόν το δημοτικό συμβούλιο Κορινθίων…δεν νομίζετε ?